Standardfrukost 1A

Frukost är verkligen en av mina favoritmåltider! God mat vill jag ha, gärna varm när det är kallt ute, och så en rejäl balja kaffe. Lugn och ro vill jag också ha – sambomannen brukar hävda att jag inte har något som helst tempo i kroppen på morgonen, och det har han rätt i. Jag fungerar bäst när jag får en lugn start. Allra helst vill jag vakna först av alla, och få en stund på mig att skrota runt i min ensamhet, kanske meditera en stund eller läsa lite innan själva dagen börjar.

Min allra vanligaste frukost är den här. Bananpannkaka med frukt. Det går liksom inte att tröttna på!

IMG_5090

IMG_5089Alla i hela världen har säkert redan testat bananpannkaka, men så här gör jag min variant: Mixa eller mosa ihop en stor banan (gärna brunprickig) med en rejäl sked nötsmör. Oftast tar jag mandelsmör, ibland jordnötssmör. Blanda i en liten nypa salt, och vispa sedan ner fyra ägg. Om du vill lyxa till det lite kan du ta en skvätt kokosgrädde i smeten också.

Stek pannkakorna på medelvärme, i smör eller kokosolja. Räcker till två medelhungriga eller en utsvulten.

Varierar du din frukost, eller äter du också samma sak vareviga dag?

Annonser

Cykelpendlar-prepp

Lika mycket som jag tycker om att cykla, lika lite gillar jag att meka och serva cykel. Jag vet att jag borde torka av eller tvätta cykeln efter leriga pass, smörja in kedjan och sånt – men det är ju så tråkigt att världen stannar, och då är det också lätt att skjuta upp. Speciellt direkt efter passet, när jag är trött och hungrig, kanske också blöt och frusen. ”Äh, jag ställer cykeln på balkongen så fixar jag det där sen”.

Så verkar jag ha tänkt någon gång i oktober, och parkerat en lerinbakad cyclocrosshoj på balkongen.

Idag kom jag på att jag skulle sätta på nya däck på den, så den är redo för cykelpendlarsäsongen (jag är inte en sån där hård typ som cyklar till jobbet i ur och skur) – och hör och häpna, leran satt kvar. Operation sanering fick inledas, men nu är den ren och fin, har nya sulor och välsmord kedja. En preliminär plan är cykelpendling på onsdag.

(Så, nu har jag sagt det. Du kan väl vara bussig och kika in här på onsdag eller torsdag och se om jag lever upp till mitt ord? Tror jag behöver lite peer pressure för att komma igång…)

IMG_5096

Löpcoachdag

En hel fredag med Urban Tribes – quelle lyx!

Hela dagen i skolbänken, där den smarta, pedagogiska och entusiastiska Pernilla Ohlsson pratade oss igenom aeroba och anaeroba energisystem med syremolekyler som åker buss, intervallupplägg och pulszoner, ledarskap, löpskolning och mycket mer. Åtta timmar teori lät väldigt långt i starten av dagen, men sen sa det bara SVISCH så var det över. Imorgon blir det fortsättning med praktik både utomhus och inne. Så himla motiverande och peppande med en massa ny kunskap!

Kvällen bjöd på Runner’s Strengthavslutning på SATS Sveavägen. De tre månaderna sedan första nervösa klassen har också sagt SVISCH, faktiskt. Det har varit riktigt roligt att hålla den här klassen, och den har dessutom varit riktigt nyttig för mig. Övningar som kändes svåra i början av perioden sitter som en smäck nu, jag har blivit starkare och stabilare – och detta trots att jag ”bara” instruerat klassen, och inte kört den fullt ut. Tråkigt att släppa den, och jag hoppas att konceptet kommer att dyka upp på andra anläggningar framöver.

Jag passade på att testa de nya löpkaramellerna på Runner’s Strengthpasset, och kan konstatera att det tar hårdare på vaderna att köra löpskolning och spänstövningar i zero drop-skor. Kanske inte någon överraskning, när jag tänker efter… Skorna känns i alla fall toppensköna, och jag ser fram emot att testa dem ute snart.

IMG_20150327_131044 IMG_20150325_215938

I gränslandet

Just nu är jag mittemellan, i den där twilight zone. Du vet, för sjuk för att träna, men inte tillräckligt sjuk för att vara hemma från jobbet.

Hade det här varit för ett par år sedan så hade jag antagligen tänkt att det inte var så illa, och hållit mina klasser ändå, av vana och någon slags duktighetssyndrom- Not this time! Den här gången lyckades jag vara smart och hitta vikarier. Det är oftast inga problem att genomföra klasserna, men det brukar kosta att förkylningen hänger kvar i ett par veckor. Nu ger jag immunförsvaret fria händer att kämpa ner baciller, och försöker låta bli att störa den verksamheten. Hejar på från soffan. Och hej, internetshopping!

Idag kom skorna jag impuls-fyndklickade hem i förrgår. De ser ut som löpglada små karameller i sin kartong, och jag blir sjukt sugen på att dra ut och sprätta med dem. De ser kanske inte jätteforta ut, men skenet kan ju bedra? Så snart huvudet slutar producera snor ska jag ut och testa. Kämpa, immunförsvaret!

DSC_2624Från soffan kan en också kolla på TV – nya säsongen av Svett och Etikett släpps idag. I första avsnittet kör Kalle Zackari Wahlström cyclocross i Hellas, och kommer på att det faktiskt går att cykla sig trött. Ingen nyhet för mig, direkt! Klart sevärt avsnitt och rätt bra propaganda för cykel som träningsform.

Utan att spoila alltför mycket kan jag avslöja att Kalle verkar ha hajat vad det här med cykling handlar om. Hör bara:

”Det finns något underbart med cykling. Cykling är träningens trollkonst. Det finns lagar och regler som allt och alla följer utan undantag för evigt, amen. Naturlagarna går inte bryta mot, det vet ju vi, för det sa Newton och dom. Men naturlagarna gäller inte cykling, för när man tränar cykel är det som att man lurar tid och rum. Man trampar på sina speciella pedaler med sina speciella skor och ut kommer fart som är mer än vad som borde vara rimligt. När man cyklar får man liksom mer än vad man stoppar in. Och det är inte bara fart, det är något mer. Det är frihet. Man känner sig fri när man cyklar. Fri i ett fängelse av tight tight lycra.”

Löpcoachpremiär!

I morse gjorde jag något jag aldrig gjort förut – jag coachade en löpgrupp. Tänka sig, alltså! Tror inte själva vidden av det hela stod klar för mig förrän jag stod där utanför receptionen och väntade, och en skäggig man skyndade fram och frågade om jag var löpcoachen.

– Eeh… Ja! Ja, det är jag. Välkommen!

Allt som allt dök det upp nio löpare, som fick värma upp, köra rörlighetsövningar, en massa löpskolning och så några vindlopp. Tur med vädret hade vi också, sol och fint när vi skippade och trippade och hälkickade och gjorde koordinationsövningar. Silly walks galore! Alla verkade trötta och glada när vi var klara, och sa att de såg fram emot nästa gång – då blir det intervaller. Tidsintervaller, så alla kan hänga med i sitt tempo.

Det här blev en favorit (eller tvärtom…) bland löpskolningsövningarna – tar fint på både bålstyrka och baksidan av benen.

Det var så himla kul! Ser redan fram emot nästa gång, om två veckor.

play_löp
Riktigt såhär soligt var det inte i Tanto i morse, men nästan!

Kylslagen löpdag

Dag 2 på Fit2Run-kursen med Urban Tribes var det riktigt, riktigt kallt.

Frozen Seal

Vi höll till i Tanto som igår, och vinden var inte nådig. Den gick genom märg och ben, och den enda lä som fanns att få var bakom kurskompisarna. Idag skulle vi alla presentera två block från klassen – styrkeövningar, intervaller, löpteknik och spänst. Jag hade inte alls klätt mig för vädret, eller i alla fall inte för vinden, och efter sisådär en halvtimme ute var jag genomfrusen. Kyla är SÅ inte min grej, kroppen stänger ner och jag tappar all energi. Som tur var fick jag presentera mina delar ganska tidigt. så jag fick det gjort innan jag blev ynklig på riktigt.

Det känns ju inte så kul för den som ska presentera sist om alla har gett upp och bara kör på halvfart, så jag försökte ändå köra på så gott jag kunde. Intervallerna funkade inte alls, benen värkte och det krampade i baklåren – men joggintervaller är ju också intervaller. Det var galet skönt när vi var klara och fick jogga tillbaka till centret och tina upp i bastun.

Urban Tribes kursledare är riktigt bra på att ge feedback, och jag fick med mig en del att tänka på till kommande pass. Schemat är inte satt ännu så jag vet inte om jag kommer att få någon fast klass, men kurskompendiet får åka med till Playitas nästa vecka så jag kan träna på övningarna. Det fanns mycket där jag behöver jobba på!

Nu: middag, och sen resten av kvällen i soffan.

Zzzz…

Fit2Run-utbildning med Urban Tribes

fit2run
Bild lånad från Ingmarie Nilsson (http://blog.nemonisimors.com/)
DSC_2540
Här gör vi något som ska föreställa häckgång.
DSC_2538
Rubin visar hur det ska gå till.

Snart är säsongen för Runner’s Strength på SATS slut – sista mars försvinner den från schemat och ersätts med uteklasser. Nytt för i år är Fit2Run, en klass med styrka, intervaller och löpteknik. I helgen är det utbildning för aspirerande Fit2Run-coacher, och jag har ägnat hela dagen åt att nöta olika övningar. Upplägget kommer att ändras varje månad, och vi har nu gått igenom alla övningar som ingår för hela 2015. Gissa om jag är trött i benen?

Det kommer att bli en helt grym klass, som vanligt när Urban Tribes är inblandade. En härlig mix av styrka och flås, och med en massa teknik invävt. Preliminärt kommer klassen att finnas i Sickla, Sundbyberg, Huddinge, Värmdö, Väsby och Täby (och kanske några fler som jag har glömt…) – bor du i närheten så se till att testa!

Imorgon fortsätter vi, och då ska vi alla få presentera del av en klass. Nu är det alltså läge att plugga, och sova. Och så på’t igen imorgon, med fräsch träningsvärk i benen.

Wish me luck!