Standardfrukost 1A

Frukost är verkligen en av mina favoritmåltider! God mat vill jag ha, gärna varm när det är kallt ute, och så en rejäl balja kaffe. Lugn och ro vill jag också ha – sambomannen brukar hävda att jag inte har något som helst tempo i kroppen på morgonen, och det har han rätt i. Jag fungerar bäst när jag får en lugn start. Allra helst vill jag vakna först av alla, och få en stund på mig att skrota runt i min ensamhet, kanske meditera en stund eller läsa lite innan själva dagen börjar.

Min allra vanligaste frukost är den här. Bananpannkaka med frukt. Det går liksom inte att tröttna på!

IMG_5090

IMG_5089Alla i hela världen har säkert redan testat bananpannkaka, men så här gör jag min variant: Mixa eller mosa ihop en stor banan (gärna brunprickig) med en rejäl sked nötsmör. Oftast tar jag mandelsmör, ibland jordnötssmör. Blanda i en liten nypa salt, och vispa sedan ner fyra ägg. Om du vill lyxa till det lite kan du ta en skvätt kokosgrädde i smeten också.

Stek pannkakorna på medelvärme, i smör eller kokosolja. Räcker till två medelhungriga eller en utsvulten.

Varierar du din frukost, eller äter du också samma sak vareviga dag?

10 reaktioner på ”Standardfrukost 1A

  1. Bananpannkaka är verkligen supergott och kan ju varieras i all oändlighet!! Jag är också en vanemänniska med frukost och morgonrutiner, är just nu helt insnurrad på havregrynsgröt kokat med krossade linfrön och chiafrön som äts med blåbär och banan. Det blir både kropp och knopp glad av! 🙂

  2. Nu äter jag hemgjord granola med cocosflakes, nötter o massa frön, kanel o kardemumma hämtad från healtyliving.se, mmmm. Med havregurt från oatly.

  3. Jag ska prova dina bananpannkakor. Låter jättegott! I vanliga fall är det gröt med blåbar, banan och jordgubbar som får mig att skutta ur sängen. 🙂

    1. Idag fick jag jordgubbar och Nutella på bananpannkakorna, det var inte illa! Din gröt låter smaskens också – kanske ska testa den kombon på ugnsbakad gröt 🙂

Kommentera

