Laktattest på Bosön

För att jag ska ha bra förutsättningar att klara mig igenom en långdistanstriathlon nästa sommar tänker jag mig en lång grundträningsperiod där jag ska bygga upp en bra bas av styrka och kondition. Eftersom jag inte har obegränsat med tid till träning (surprise!) så vill jag förstås se till att få så bra effekt som möjligt av de timmar jag lägger ner. Ett verktyg en kan använda vid konditionsträning är ju pulsen – och för att få bra utväxling på det behöver en veta vilka zoner en ska jobba i för att åstadkomma olika förändringar (förbättringar!)

Det jag skulle testa idag var mjölksyratröskeln – också känd som AT, Anaerob tröskel. Det är den nivå där kroppen hinner ta hand om mjölksyran i samma takt som den bildas. Går en över den nivån så får musklerna inte tillräckligt med syre, och den ansamlade mjölksyran gör att pH-värdet i musklerna sjunker. Det är då den där brännande, stumma känslan i musklerna kommer, och det blir väldigt svårt att hålla farten. En väldigt förenklad beskrivning – vill du läsa och lära mer om mjölksyratröskeln rekommenderar jag att du läser Jessicas inlägg här och här.

Jag gjorde testet på Bosön tillsammans med min kompis M, och det var väldigt kul och lärorikt att vara två. Medan en gjorde test småpratade den andra med vår testledare, och då kunde en ställa alla frågor som en säkert annars skulle ha kommit på efteråt.

Först fick vi ta ett blodprov för att se vad vi hade för laktat i vila – för lite mjölksyra har vi alltid i musklerna, vare sig vi springer, cyklar eller ligger i soffan och kollar på TV. Sedan var det upp på löpbandet och uppvärmning i ungefär tio minuter. Under tiden fick vi bestämma vilken fart vi ville börja på. Testet går till så att en springer fyra minuter i jämn fart, sedan ståvila i en minut medan ett blodprov tas. Sedan höjs farten och en springer fyra minuter till. Repetera tills en snubblar över den där tröskeln och blir redigt trött.

De sista fyra minuterna kände jag tydligt att jag hade passerat tröskeln, det började bränna i låren och ansträngningen i både andning och ben var markant högre. Jag toppade på 185 i puls (vi gjorde inte maxtest) och 6,1 mmol mjölksyra,

Jag fick varva ner lite med promenad på bandet, sedan gick vi igenom resultaten. Vår testledare tyckte att vi börde köra fler hårda pass, vi är tydligen lite för bekväma… Dessutom ska vi ligga högre i puls än vi trott på nästan alla typer av pass. Vilken tur att vi fick veta det redan nu! Rekommendationen blev fyra löppass i veckan, två LSD, ett tröskelintervall och ett VO2 max. Jag blir lite nervös bara jag tänker på det! Det ska bli väldigt kul att börja köra efter de nya pulsspannen och rekommendationerna. och spännande att testa igen om några månader för att se hur det har gått. Siffror är ju sjukt kul – eller vad tycker du?

IMG_1446
Vår trevliga testledare Juan håller koll på läget
IMG_1454
Springa springa springa…
IMG_1451 - Copy
Stick i fingret, cha cha cha!
IMG_1420
En magisk mät-manick – tror jag den tekniska benämningen var.
IMG_1440
Här någonstans började det bli lite jobbigt.
IMG_1459
…sen blev jag helt slut. Toppade på 185 i puls och 6,1 laktat.

En reaktion på ”Laktattest på Bosön

Lämna en kommentar